Celem tego dokumentu jest stworzenie optymalnych, komfortowych warunków przemieszczania się dla wszystkich uczestników ruchu w sposób bezpieczny i wygodny. W dokumencie SUMP określone są konkretne zadania z zakresu transportu i mobilności, które mają zostać wykonane. Katalog tych zadań został opracowany we współpracy z mieszkańcami.
- SUMP dla ROF wyznacza ramy dla tworzenia nowych projektów transportowych. Chodzi o to, aby w ramach jednej, wspólnej dla wszystkich gmin ROF polityki dążyć do prowadzenia działań na rzecz zrównoważonego transportu. Dokument ten stanowi plan działania dla jednostek samorządu terytorialnego - podkreśla dr inż. Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa, jeden ze współtwórców Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Co ważne SUMP został opracowany nie tylko dla miasta Rzeszowa, lecz dla całego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, bo granice administracyjne nie powinny stanowić barier dla przemieszczających się osób. A obszar ten na koniec 2023 r. zamieszkiwało 399 439 osób.
- Dokument został opracowany dzięki ogromnej pracy, którą wykonali pracownicy urzędu miasta i miejskich jednostek, na czele z Wydziałem Pozyskiwania Funduszy i Biurem Rozwoju Miasta Rzeszowa. SUMP oprócz tego, że będzie swoistym drogowskazem działań, które miasto będzie podejmowało, jest także dokumentem niezbędnym do tego, by starać się o fundusze Unii Europejskiej na działania związane z poprawą szeroko pojętej mobilności. Możliwa będzie realizacja inwestycji o wartości do ok. 450 mln zł, z czego aż 300 może stanowić unijne dofinansowanie - mówi Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa.
Projekty, które miasto Rzeszów w ramach SUMP będzie chciało realizować z wykorzystaniem zewnętrznych środków to m.in.:
- budowa węzłów przesiadkowych wraz z parkingami typu Park&Ride czyli Parkuj i Jedź na granicach naszego miasta i sąsiednich gmin
- rozbudowa sieci drogowej na potrzeby transportu publicznego
- budowa i rozbudowa chodników i dróg rowerowych
- budowa oświetlenia
- poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
- reorganizacja i optymalizacja siatki połączeń autobusowych
- stworzenie jednej aplikacji dla usług transportu w Rzeszowie i obszaru ROF
- budowa i rozbudowa pętli oraz zajezdni autobusowych
- budowa miejsc postojowych dla rowerów i hulajnóg
- wymiana taboru autobusowego
- rozbudowa węzła przesiadkowego o charakterze metropolitalnym w Rzeszowie.
Komentarze
Dodaj komentarz