Lokalne centrum sterowania ( LCS) ruchem w Rzeszowie obejmuje obecnie swym zasięgiem odcinek od stacji Dębica do stacji Rzeszów Zachodni, bez stacji Rzeszów Główny.
Inwestycja PLK SA zapewni rozszerzenie zasięgu LCS-u, poprzez włączenie w obszar sterowania ruchem kolejowym stacji Rzeszów Główny i Rzeszów Staroniwa.
- Inwestycje kolejowe zapewniają lepsze funkcjonowanie i rozwój transportu szynowego w Polsce. Dzięki temu podróżni i mieszkańcy regionów, w tym Podkarpacia zyskują komfortową i niezawodną komunikację. Kolejne przedsięwzięcie w stolicy województwa podkarpackiego przyczyni się do usprawnienia kolei i efektywnego jej wykorzystania - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Po inwestycji LCS będzie obsługiwał stacje: Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Trzciana, Rzeszów Główny oraz Rzeszów Staroniwa. Dzięki LCS możliwe jest prowadzenie ciągłego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca obsługi oraz bieżący monitoring ruchu kolejowego. Wiele funkcji wykonywanych dotychczas przez dyżurnych ruchu odbywać się będzie automatycznie.
- Rozbudowa Lokalnego Centrum w Rzeszowie i zastosowanie nowoczesnych urządzeń sterowania, usprawni ruch kolejowy i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To istotny efekt zaplanowanej inwestycji, który wpływa na niezawodność funkcjonowania kolei oraz komfort podróżowania pociągiem - powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Realizacja przedsięwzięcia w obrębie LCS Rzeszów, umożliwi zintegrowanie różnych systemów komputerowych, stacyjnych i liniowych. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i nowych rozwiązań zagwarantuje lepszy nadzór nad ruchem pociągów. To oznacza usprawnienie kolei i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na stacjach, szlakach i przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki temu, pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania, m.in. na stacji Rzeszów Główny.
Umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w obrębie LCS Rzeszów zrealizuje Firma Ground Transportation Systems Polska sp. z o.o., w ramach projektu "Zabudowa kompleksowej informacji pasażerskiej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym na liniach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej - PKA". Wartość umowy to blisko 33 mln zł netto. Finansowanie planowane jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Planowany termin zakończenia zadania to drugi kwartał 2026 r.
Komentarze
Dodaj komentarz