W 18 polskich miastach na 30 najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach staną fotoradary mające zadbać o bezpieczeństwo. W Rzeszowie będzie trzy takie urządzenia.
Na 30 najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach w 18 polskich miastach GITD postawi kierowcom fotoradary.

- To najbardziej zagrożone wypadkami i kolizjami skrzyżowania, które zostały wskazane przez Instytut Transportu Samochodowego w analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego - powiedziała dla portalu TVN24 rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

Stolicę Podkarpacia także nie ominie ten spóźniony noworoczny prezent. Według planów w Rzeszowie fotoradary staną w trzech miejscach: skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Cieplińskiego, al. Rejtana i Armii Krajowej oraz na skrzyżowaniu Krakowskiej, Okulickiego oraz Witosa.

- Podczas oceny konieczności wprowadzenia stałej kontroli brano również pod uwagę charakter najbliższej okolicy, w tym bliskość szkół, obiektów użyteczności publicznej, infrastruktury przeznaczonej dla pieszych czy transportu zbiorowego - dodaje Monika Niżniak.

Do Rzeszowa zawitają fotoradary. Będą dbać o bezpieczeństwo
Mapka z fotoradarami w polskich miastach


Według informacji obecnie trwa procedura przetargowa na zakup i instalację urządzeń, które mają działać z wykorzystaniem tzw. wideodetekcji, bez konieczności ingerencji w nawierzchnię drogi. Dodatkowo deklarowane przez producentów możliwości urządzeń, zostaną sprawdzone w trakcie testów przeprowadzonych w warunkach zbliżonych do rzeczywistych warunków drogowych. Wybrany wykonawca będzie miał 72 tygodnie od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania.

- Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu fotoradarowego, CANARD będzie prowadziło kontrole na 50 skrzyżowaniach. Dziś stałymi kontrolami objętych jest 20 - poinformowała Monika Niżniak.

Dodatkowo również trwa procedura przetargowa na dostawę 11 pojazdów z zamontowanymi na pokładzie urządzeniami do rejestracji wykroczeń w ruchu drogowym. Z ich wykorzystaniem kontrole będą prowadzone w miejscach niebezpiecznych, gdzie między innymi ze względu na przebieg drogi oraz uwarunkowania techniczne, nie ma możliwości posadowienia stacjonarnych fotoradarów.

- Urządzenia rejestrujące zamontowane w radiowozach muszą być przystosowane do pracy w różnych warunkach pogodowych, rejestrować prędkość w przedziale od co najmniej 30 km/h do 250 km/h oraz umożliwiać rejestrację wykroczeń przez przednią i tylną szybę pojazdu - powiedziała Niżniak.