Autobusy komunikacji miejskiej w Rzeszowie mają jeździć szybciej, a podróż będzie dla pasażerów bardziej komfortowa. Taki efekt ma przynieść wprowadzenie przystanków na żądanie, którego pierwszy etap zaplanowano na początek marca.
- Wiele przystanków, szczególnie poza centrum miasta jest słabo wykorzystanych. Autobusy zatrzymują się na nich zawsze, chociaż bardzo często nikt na nich nie wysiada ani nie wsiada. Oznacza to stratę czasu i wyższe zużycie paliwa, a co za tym idzie niepotrzebne zanieczyszczenie środowiska. Chcemy to zmienić, dlatego przygotowaliśmy nowe zasady korzystania z przystanków - mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

W Rzeszowie i okolicach pojawią się przystanki na żądanie. Co to oznacza?


Zarząd Transportu Miejskiego dba o to, aby autobusy przyjeżdżały i odjeżdżały z przystanków punktualnie. W praktyce oznacza to, że jeśli nawet autobus przyjedzie nieco szybciej, z odjazdem musi zaczekać do godziny określonej w rozkładzie jazdy. Dzięki temu udaje się uniknąć sytuacji, gdy kierowca wyprzedzi rozkład jazdy i odjedzie szybciej, nie dając wsiąść do autobusu pasażerowi, który pojawi się na przystanku punktualnie.

Niestety to rozwiązanie ma także wadę. Szczególnie poza centrum miasta zdarza się tak, że autobus zatrzymuje się na pustym przystanku i oczekuje na dalszą jazdę, chociaż nikt z niego nie wysiada, ani nikt nie wsiada do środka. Oznacza to niepotrzebne zużycie paliwa w czasie postoju.

Dlatego wzorem miast, w których komunikacja miejska działa wzorowo, ZTM w Rzeszowie postanowił wprowadzić przystanki na żądanie.

- Taką kategorię otrzymają przystanki "tam i z powrotem", zlokalizowane z reguły naprzeciwko siebie. Takim statusem od 1 marca obejmiemy 230 przystanków w Rzeszowie oraz 216 w podmiejskich gminach. 2 kwietnia planujemy nadać taką kategorię kolejnym 235 punktom - wylicza Grzegorz Dyś, kierownik Działu Organizacji Przewozów w ZTM Rzeszów.

W praktyce przystanek "na żądanie" to taki, na którym zatrzymanie i otwarcie drzwi odbywa się po zasygnalizowaniu przez pasażera takiej potrzeby. Osoba, która wsiąść do autobusu będzie musiała stanąć w bezpiecznym i widocznym dla kierowcy miejscu na peronie przystankowym i poprosić o zatrzymanie autobusu przez wyraźne podniesienie ręki. Osoby niepełnosprawne ruchowo, niewidome i niedowidzące powinny oczekiwać na przystanku w bezpiecznym i widocznym miejscu, a kierowca widząc taką osobę, będzie musiał się zatrzymać.

- Jeżeli natomiast pasażer będzie chciał wysiąść na przystanku "na żądanie", powinien najlepiej zaraz po odjeździe z poprzedniego przystanku podejść w pobliże drzwi autobusu i wcisnąć przycisk indywidualnego otwierania drzwi lub "stop" - dodaje Grzegorz Dyś.

Status "na żądanie" otrzymają przystanki:
  • o niskim poziomie wykorzystania;

  • podmiejskie ze względu na duże oddalenie od centrum, często graniczące z terenami o niewielkiej zabudowie;

  • na terenach przemysłowych o bardzo zróżnicowanym wykorzystaniu dobowym (duże w godzinach szczytu, poza szczytem prawie zerowe);

  • na słabo i niezurbanizowanych odcinkach dróg.

Jak tłumaczą w ZTM Rzeszów, wszystkie takie przystanki zostaną niebawem oznaczone specjalnymi tabliczkami. Informacja o zmianach pojawi się również na wyświetlaczach informacji pasażerskiej, podczas zapowiedzi głosowej w autobusach oraz na rozkładach jazdy zamieszczonych na stronie internetowej ZTM.

- Przystanki na żądanie to sporo korzyści dla pasażerów. Zapewniają krótszy czas przejazdu oraz wyższy komfort podróżowania wynikający z płynniej jazdy bez zbędnego zatrzymywania się. Autobus, który nie zatrzymuje się bez potrzeby i nie otwiera wówczas drzwi to także lepsze warunki termiczne. Zimą w środku jest cieplej, a latem, kiedy działa klimatyzacja - chłodniej - dodaje Anna Kowalska.

Mapa podglądowa przystanków na żądanie w Rzeszowie


Mapa podglądowa przystanków na żądanie w Rzeszowie
Mapa podglądowa przystanków na żądanie w Rzeszowie


Liczba przystanków przewidywanych do ustanowienia jako "na żądanie" na całej sieci, czyli w mieście oraz w sąsiadujących gminach jest 681. W pierwszym etapie, od 1 marca będzie ich 446. To przystanki znajdujące się na obszarze poza wyznaczoną strefą (w tym wszystkie 216 przystanków na terenie gmin ościennych i 230 na terenie miasta. Na mapie nr 1 to obszar poza czerwoną linią biegnącą wzdłuż ulic Żołnierzy I Armii WP - Lwowska - Leszka Czarnego - Paderewskiego - Armii Krajowej - Sikorskiego - Wojtyły - Gościnna - Kwiatkowskiego - Powst. Warszawy - Podkarpacka - 9 Dyw. Piechoty - Przemysłowa - Bat. Chłopskich - Witosa - Panoramiczna - Plenerowa -Strzelnicza - Wyspiańskiego - AnnyGerman - Bl. Karoliny - Odrzykońska - Baligrodzka - Sanocka -Ustrzycka - Dębicka - Wyzwolenia - Obr. P. Gd. - Wyzwolenia - Warszawska - Krogulskiego -Rzecha.

Pierwszy etap ma mieć charakter pilotażowy i od przyjęcia się tego systemu wśród mieszkańcówuzależnione będzie wdrożenie drugiego etapu. Ten miałby być wprowadzony od 2 kwietnia i objąłby kolejnych 235 przystanków w mieście, na obszarze do ulic i alei: Rejtana - Powstańców Warszawy -Dąbrowskiego - Lisa Kuli - Cieplińskiego - Piłsudskiego - Pl. Wolności. Przystanki końcowe oraz w centrum miasta nie będą posiadały statusu "na żądanie" i nie zostaną w ten sposób oznakowane.

Dokładny wykaz przystanków na żądanie w Rzeszowie i okolicach:
Przystanki na żądanie na terenie Rzeszowa wprowadzane od 01 marca 2022 r.;
Przystanki na żądanie na terenie Rzeszowa wprowadzane od 02 kwietnia 2022 r;
Przystanki na żądanie na terenie gm. Lubenia;
Przystanki na żądanie na terenie gm. Świlcza;
Przystanki na żądanie na terenie gm. Trzebownisko;
Przystanki na żądanie na terenie gm. Tyczyn;
Przystanki na żądanie na terenie gm. Boguchwała;
Przystanki na żądanie na terenie gm. Głogów Młp..

~Pasazer

09-02-2022 19:03 4 2

Lubelska Kościół na żądanie to chyba już lekkie przegięcie w drugą stronę innowacyjnej tow. Kowalskiej Tam potrzebny jest biletomat!
Odpowiedz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.