Na początku przyszłego roku ruszy budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej i potrwa kolejne dwa lata. Koszt tej inwestycji będzie równy ok. 500 mln zł.
Można powiedzieć - nareszczie. Takim słowem można określić fakt, iż została podpisana umowa z firmą, która będzie odpowiedzialna za budowę Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Burzliwa i długa historia

Historia powstawania Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej opiewa w wiele historii. Pierwszy przetarg na jej budowę ogłoszono w grudniu 2019 roku. Wówczas do konkursu stanęło pięć firm, lecz wszystkie oferty znacznie przekraczały zakładany budżet. Spółka PKP szacowała wartość tej inwestycji na blisko 370 mln zł, z kolei najtańsza oferta wynosiła blisko 700 mln zł. Trzeba więc było unieważnić ten przetarg.

Później ogłoszono drugi konkurs, lecz w sierpniu mijającego roku także trzeba było go unieważnić. Dokładnie z tych samych powodów.

Z kolei jesienią wybraną potencjalnego wykonawcę za pomocą aukcji elektronicznej. Była to firma "Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej" z Krakowa.

Na dodatek w międzyczasie firmy, które zostały odrzucone w drugim przetargu, zdążyły złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Jednak ich odwołania unieważniono.

Umowa jednak podpisana

Ostatecznie jednak w poniedziałek 7 grudnia władze Województwa podkarpackiego podpisały z firmą z Krakowa umowę na budowę kolei. Jej koszt będzie wynosić ok. 500 mln zł, a brakująca kwota będzie wynosić ze środków Unijnych.

- Dzisiejszy dzień to kolejny ważny krok w realizacji tego wielkiego projektu. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to zupełnie nowa forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było. Nasze wspólne przedsięwzięcie zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców Rzeszów będzie jeszcze bliższy, a droga do stolicy województwa szybsza i bardziej komfortowa - powiedział Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Podróżni zyskają możliwość szybkiego dojazdu pociągiem do Portu Lotniczego. Przejazd z Rzeszowa Głównego do nowej stacji Port Lotniczy zajmie około 14 minut. To o ponad połowę krócej niż ponad półgodzinna podróż autobusem czy samochodem. Szybki dojazd zapewni budowa 5 km linii z Rzeszowa do lotniska. Zaplanowana w ramach projektu stacja Port Lotniczy spełni oczekiwania pasażerów. Również na trasie dostęp do kolei zwiększy nowy przystanek Park Technologiczny. Kolej będzie atrakcyjnym środkiem komunikacji dla osób pracujących w tej okolicy. W ramach zadania wybudowane będą także 4 przejazdy kolejowo-drogowe, wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia.

Liczne udogodnienia dla podróżujących

Oprócz dwóch przystanków, które powstaną na nowej linii do lotniska, będą także dodatkowe przystanki na trasach wylotowych z Rzeszowa.

Na linii ze stolicy województwa do Kolbuszowej dodatkowy dostęp do kolei zapewni Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Osiedle Niwa, Kolbuszowa Górna. Mieszkańcy zyskają dogodny dostęp do kolei na przystanku Zaczernie oraz na stacji Kolbuszowa, gdyż zaplanowano tam dodatkowe perony, a przebudowa stacji zapewni możliwość większej liczby połączeń.

Na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa podróżni zyskają nowe przystanki. W mieście będą dwa Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego. Na trasie jeszcze cztery nowe, Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa i Glinik Charzewski. Perony będą dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz wyposażone w tablice informacyjne i system oznakowania dotykowego. Zainstalowane zostaną stojaki rowerowe. Planowana jest także przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych.

Również na trasie z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. W Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni.

W ramach projektu przewidziano budowę 4 mijanek, które zwiększą możliwości podróży na dwóch trasach z Rzeszowa do Kolbuszowej i do Strzyżowa. Nowe odcinki torów umożliwią krzyżowanie się pociągów na jednotorowych liniach, co zapewni lepszą przepustowość i sprawniejszy ruch. Efektem będzie rozkład jazdy pociągów lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów.