Daniel Obajtek, Prezes PKN Orlen, ogłosił przejęcie spółki Polska Press, która wydaje 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Wśród przejętych tytułów są Echo Dnia, Gazeta Codzienna Nowiny oraz witryna naszemiasto.pl.
- Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy - przekazał w poniedziałek prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.



Repolonizacja mediów stała się faktem

Politycy Prawa i Sprawiedliwości w ostatnich latach wiele mówili o tym, że media w Polsce nie należą do Polaków. Od lat zapowiadano "repolonizację mediów". Czynione były podchody w kierunku zakupu stacji TVN, ale ta trafiła w ręce amerykańskiego giganta, do którego należy m.in. telewizja Discovery.

W poniedziałek, 7 grudnia 2020 r. prezes PKN Orlen w nagraniu zamieszczonym na Twitterze ogłosił przejęcie grupy Polska Press. Polski Koncern Naftowy Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press. Przejmujemy 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Będziemy posiadać także 500 witryn online. Dzięki transakcji uzyskamy dostęp do blisko 17,5 mln użytkowników portali wchodzących w skład Polska Press - powiedział Damian Obajtek w opublikowanym wideo.

Polska Press (dawniej Polskapresse) należała do tej pory do Verlagsgruppe Passau, niemieckiej grupy medialnej założonej w 2000 w Pasawie. Verlagsgruppe Passau działa w Niemczech, Czechach i w Polsce.

Miliony użytkowników, terabajty danych

Przyjęcie jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis oraz spółki Ruch, umożliwi PKN orlen - stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów. Transakcja wpisuje się w strategiczne plany PKN ORLEN w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej. Poprzez przejęcie Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group, Koncern uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów - czytamy w komunikacie Orlen.

PKN ORLEN przejmuje jednego z największych wydawców w Polsce, który w 2019 r. osiągnął przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł. Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Funkcjonują z powodzeniem w 15 z 16 województw w Polsce, a większość z nich zajmuje pozycję lidera pod względem czytelnictwa i sprzedaży.
Portfolio Grupy to także 500 witryn online, co czyni ją liderem polskiego internetu w kategorii informacje i publicystyka oraz niekwestionowanym liderem w kategorii informacje lokalne i regionalne. Na przestrzeni ostatnich lat, liczba unikalnych użytkowników Polska Press wykazuje tendencję wzrostową, rosnąc w samym listopadzie 2020 r. 45 proc. rok do roku. Patrząc z perspektywy pojedynczych witryn, największą liczbę realnych użytkowników na poziomie 10,4 mln posiada naszemiasto.pl.

Spółka Polska Press jest wydawcą 20 dzienników regionalnych. Należą do niej:
dzienniki: Dziennik Bałtycki, Dziennik Łódzki, Dziennik Zachodni, Gazeta Krakowska, Głos Wielkopolski, Gazeta Wrocławska, Polska Metropolia Warszawska, Express Bydgoski, Nowości Dziennik Toruński, Express Ilustrowany, Kurier Lubelski, Gazeta Pomorska, Gazeta Lubuska, Dziennik Polski, Kurier Poranny, Gazeta Współczesna, Nowa Trybuna Opolska, Echo Dnia, Gazeta Codzienna Nowiny, Głos Dziennik Pomorza (Głos Szczeciński, Głos Koszaliński, Głos Pomorza).

Regionalne dodatki telewizyjne:
Tele Magazyn, Super Tele, TV Pilot, Tele Program

Tygodniki ogłoszeniowe: Moto Express, Autogiełda Wielkopolska, „Jarmark”, Motojarmark.

Bezpłatna gazeta miejska: Nasze Miasto ukazujący się dwa razy w tygodniu w kilkunastu miastach Polski oraz około 150 tygodników lokalnych.

W skład grupy Polska Press wchodzą także media internetowe.
Spółka jest właścicielem m.in.: serwisu motoryzacyjnego Motofakty.pl, miejskiego portalu informacyjnego naszemiasto.pl, portalu strefabiznesu.pl, portalu stronakobiet.pl, portalu strefaagro.pl, programu telewizyjnego telemagazyn.pl, serwisów sportowych gol24.pl oraz sportowy24.pl

Grupa Polska Press jest też współwłaścicielem m.in.:
grupy e-budownictwo.pl, segregatora informacji o wydarzeniach Coigdzie.pl, platformy e-learningowej Langloo.com,

Polska Press posiada 6 drukarni:
Drukarnia Łódź,
Drukarnia Poznań,
Drukarnia Sosnowiec,
Drukarnia Bydgoszcz,
Drukarnia w Białymstoku,
Drukarnia w Koszalinie.

Spółka posiada własną agencję informacyjną. Agencja Informacyjna Polska Press, która przygotowuje codzienny serwis informacyjny dla gazet regionalnych.

Orlen na każdym rogu

- Konsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych. Przejęliśmy spółkę Ruch, co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce.
Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN ORLEN do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej
– mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
PKN Orlen przejmuje Nowiny i 20 innych mediów regionalnych!
PKN Orlen: paliwo jest, media są, działki są. Sklepy będą?

PKN ORLEN, zgodnie ze strategią do 2030 r., będzie rozwijał sprzedaż detaliczną poprzez rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji, ekspansję sieci punktów odbioru paczek, digitalizację formatów sprzedaży oraz budowę platformy e-commerce w oparciu o sieć RUCH.
Pozyskanie Polska Press wpisuje się w założenia tej strategii w szczególności w zakresie budowy zintegrowanej platformy usług cyfrowych w oparciu o bazę klientów. -Działania te przyczynią się do wzmocnienia relacji z klientami oraz przełożą się na zwiększenie zysków osiąganych przez koncern. Według badania Mediapanel Polska za listopad 2020 r., serwisy internetowe Polska Press czyta 17,4 mln użytkowników miesięcznie. Dla PKN ORLEN to solidna grupa dotarcia, która umożliwi zwiększenie bazy o nowych i lojalizację dotychczasowych klientów - podaje PKN Orlen.

Orlen niczym google, będzie o nas wiedzieć (prawie)wszystko?

- PKN ORLEN rozbuduje narzędzia big data w oparciu o zasoby Polska Press, ORLEN VITAY, Stop Cafe, ale też Grupę Energa czy RUCH. Polska Press posiada bazę wiedzy na temat preferencji klientów, prowadzonych transakcji czy wartości koszyka w odniesieniu do grupy 60,07% użytkowników internetu w całej Polsce.
Dzięki temu w ramach Grupy ORLEN możliwe będzie utworzenie nowych modeli biznesowych, które pozwolą na lepsze pokrycie geograficzne oraz dopasowanie oferty dla docelowej grupy klientów. Tworzenie wewnętrznych baz danych to kluczowy trend na rynku reklamy, ale również sprzedaży detalicznej. W celu lepszego zarządzania bazą klientów i szybszej odpowiedzi na ich potrzeby, na przeniesienie kompetencji sprzedażowych do wewnątrz organizacji zdecydował się m.in. Walmart – jeden z największych sprzedawców detalicznych na świecie. W 2019 r. również PepsiCo uznała, że pozyskiwanie danych będzie kluczowe dla rozwoju firmy i zbudowała własne kompetencje planowania mediów
- czytamy w komunikacie PKN Orlen.

Na transakcji mają skorzystać też firmy zewnętrzne, które aktywnie korzystają z usług reklamodawców. - Uzupełnienie portfolio mediowego PKN ORLEN o podmiot zarządzający prasą drukowaną i mediami cyfrowymi, umożliwi stworzenie kompleksowej i konkurencyjnej oferty w obszarze reklamy - czytamy w komunikacie.

Zdaniem władz spółki znaczące oszczędności przejęcia Polska Press przez PKN ORLEN może wygenerować w obszarze usług produkcji materiałów wideo w ramach całej Grupy. Wydawnictwo posiada sieć nowoczesnych studiów wideo zlokalizowanych w całej Polsce, a tego typu usługi wiążą się ze znacznymi kosztami. - W zakresie mediów społecznościowych te usługi dla PKN ORLEN świadczy Sigma Bis, koncern stworzył też własne kompetencje przy produkcji mediów wewnętrznych. To istotne synergie kosztowe, które mogą zostać przeniesione na całą Grupę ORLEN. Tylko w Polsce to 53 spółki, z których duża część prowadzi szeroką działalność biznesową i ma własne struktury i budżety na marketing i komunikację.

Jaka będzie Polska w 2030 r.?

Czy do 2030 doczekamy się sieci "narodowych" sklepów spożywczych pod marką Orlen? Czy "Poczta Orlen" dostarczy nam paczki, a może nawet i listy? Czy media zależne od Orlenu, dzięki danym big data, wyświetlą nam reklamę produktów, których ostatnio szukaliśmy w sieci? Czy wszystko to zrobimy na sprzęcie podłączonym do prądu dostarczonego przez spółkę zależną od PKN Orlen?

Czemu by nie? Czyż nie o to chodzi w repolonizacji majątku narodowego?