Maszyna do drążenia tunelu na S19 wkrótce wyruszy do Polski
01.09.2022 16:31Wiadomości / Samorząd / Inwestycje
![Maszyna do drążenia tunelu na S19 wkrótce wyruszy do Polski Maszyna do drążenia tunelu na S19](https://www.rzeszow112.pl/images/rrrcontent/images/larges/maszyna-do-drazenia-tunelu-na-s19-wkrotce-wyruszy-do-polski_7312_cVjaL5.jpg)
Widok na część maszyny TBM
(fot. Acciona)
Rozpoczyna się wielki projekt logistyczny jakim jest transport maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Elementy maszyny trafią do Polski z Hiszpanii. Największe drogą morską i kołową, a pozostałe wyłącznie drogą lądową.
Wyzwanie logistyczne - transport TBM
Załadunek rozpoczął się w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe części maszyny tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostaną przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd przypłyną do Szczecina. Następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola. Tam, zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy.
![Maszyna do drążenia tunelu na S19](https://www.rzeszow112.pl/images/rrrcontent/extra_images/maszyna-do-drazenia-tunelu-na-s19-wkrotce-wyruszy-do-polski-1uZ9Ia.jpg)
Pozostałe elementy, których ciężar umożliwia transport lądowy, zostaną przewiezione z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy. Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku.
Ruszyła budowa S19 na południe od Rzeszowa. Wbito pierwszą łopatę
Wyzwanie inżynieryjne - tunel o długości ponad 2 km
W kwietniu tego roku rozpoczęła się jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. To ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą.
Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.
![Maszyna do drążenia tunelu na S19](https://www.rzeszow112.pl/images/rrrcontent/extra_images/maszyna-do-drazenia-tunelu-na-s19-wkrotce-wyruszy-do-polski-CrcBne.jpg)
Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostanie dostarczony przez Accionę.
Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.
Zakres prac w ramach budowy S19
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.
![Maszyna do drążenia tunelu na S19](https://www.rzeszow112.pl/images/rrrcontent/extra_images/maszyna-do-drazenia-tunelu-na-s19-wkrotce-wyruszy-do-polski-Br7KLC.jpg)
Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje również budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów) i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
Zadanie zlokalizowane jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!