Rzeszów zajął dziewiąte, ostatnie miejsce w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025, przygotowanym przez Oponeo.pl i Yanosik.

W Rzeszowie najlepiej wypadła strefa płatnego parkowania



Wśród miast poniżej 300 tys. mieszkańców trwa świetna passa Śląska. Wygrywa Sosnowiec, a na podium towarzyszą mu Częstochowa i Gliwice. Do kompletu brakuje jedynie Katowic, które, choć zaliczyły awans, ostatecznie znalazły się na miejscu piątym, dając się wyprzedzić przez Radom. Drugą połowę tabeli otwierają Białystok i Kielce, wspólnie zajmujące pozycję szóstą. Za nimi plasują się Toruń, a następnie Gdynia oraz ostatni Rzeszów.

Rzeszów zamyka tabelę drugi rok z rzędu. Pomimo wysokiej punktacji za strefę płatnego parkowania, która funkcjonuje tylko od poniedziałku do piątku, a średnia cena za godzinę parkowania nie jest wygórowana, nie udało się przeskoczyć konkurencji. Przyczyniła się do tego, chociażby wysoka liczba kolizji zgłoszonych w 2024 roku (2597). W przeliczeniu to 13,1 zdarzeń na 1000 mieszkańców! Znaczenie mają również niskie prędkości jazdy - w centrum to średnio zaledwie 24 km/h. Ogólnej punktacji nie podbiły też oceny za dostępność stacji ładowania elektryków czy koszt ubezpieczenia OC.

Przetasowanie w grupie największych miast



W grupie dziewięciu największych polskich miast, powyżej 300 tys. mieszkańców, zaskakuje niska, przedostatnia pozycja Gdańska. W ostatnich latach miasto nie tylko nie schodziło z podium Rankingu miast przyjaznych kierowcom, ale i miało na koncie kilka wygranych - również w roku ubiegłym. Na szczycie tabeli tym razem znalazła się Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa.

Miasta, które uplasowały się poza podium to kolejno: Szczecin na czwartej pozycji, Łódź i Wrocław na piątej oraz wspominany Gdańsk - na szóstej. Ostatnia lokata należy do Poznania.

Zadecydowały niezależne dane



O pozycji w Rankingu miast przyjaznych kierowcom zadecydowały punkty przyznane w siedmiu kategoriach, na podstawie obiektywnych, liczbowych danych. Informacje przede wszystkim dostarcza system Yanosik, a więc ich źródłem są sami kierowcy. - Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, że wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych - mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy system Yanosik.

Rankingowe kategorie dotyczą średnich prędkości jazdy, liczby kolizji oraz zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównuje się liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon. W przeciwieństwie do lat poprzednich, w tym roku nie oceniano dostępności usługi carsharingu, gdyż ta nie przyjęła się tak dobrze na polskim rynku, jak kiedyś przewidywano.

- Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania - mówi Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.

O udziale miast w Rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta, a podział na dwie grupy pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Co istotne, samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. rzeszow112.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.