W przetargu na obwodnicę Przemyśla wpłynęły cztery oferty, a zwycięskie konsorcjum wyceniło wykonanie dokumentacji na 12 656 700 zł. Z kolei na obwodnicę Miejsca Piastowego złożono trzy oferty, a najkorzystniejsza miała wartość 10 688 700 zł.
Oferty konsorcjum firm projektowych: MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy) zostały wybrane jako najkorzystniejsze w przetargach zarówno na wykonanie dokumentacji dla obwodnicy Przemyśla (DK28/DK77), jak i obwodnicy Miejsca Piastowego (DK28). Jeśli od dokonanego wyboru nie wpłyną odwołania, w kwietniu możliwe będzie podpisanie umów. Obie inwestycje powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

W przetargu na obwodnicę Przemyśla wpłynęły cztery oferty, a zwycięskie konsorcjum wyceniło wykonanie dokumentacji na 12 656 700 zł. Z kolei na obwodnicę Miejsca Piastowego złożono trzy oferty, a najkorzystniejsza miała wartość 10 688 700 zł. W obu przypadkach zamówienie obejmuje opracowanie Studium korytarzowego (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Przygotowanie dokumentacji projektowej jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu inwestycji, tj. realizacji zadania w systemie Projektuj i buduj.

Zarówno obwodnica Przemyśla, jak i Miejsca Piastowego, to nowe zadania, dla których proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Obie inwestycje obejmą swoim zakresem powstanie nowych odcinków dróg krajowych klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniającymi obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska, a także urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Plan obwodnicy


Obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77

Planowana trasa powstanie w nowym śladzie dróg krajowych nr 28 i 77 jako droga klasy GP o długości ok. 22 km. Pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego, którego część z autostrady A4 przejmuje droga krajowa nr 77, prowadząc dalej przez Przemyśl na wschód do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce. Ponadto droga krajowa nr 77 pozwala na kontynuację transportu z kierunku północnego (Warszawa, Radom, Jarosław) w stronę Przemyśla, a dalej drogą krajową nr 28 transport kierowany jest do przejść granicznych na południu Polski. Realizacja obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Przemyśla, a to zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców miasta.

Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28

Jej planowana długość to ponad 22 km. Pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego, gdyż istniejąca DK28 stanowi jedną z dróg krajowych prowadzących transport z kierunku zachodniego (od Katowic i Krakowa poprzez Nowy Sącz, Krosno, Sanok) w stronę wschodnią, tj. do przejścia granicznego w Medyce. Realizacja obwodnicy pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza gęstą zabudowę miejscowości Miejsce Piastowe, Rymanów, Besko oraz Zarszyn, a to zapewni odciążenie miejscowości z ruchu pojazdów ciężarowych. Dodatkowo nowa droga usprawni transport samochodów osobowych na kierunku Jasło - Sanok, co poprawi bezpieczeństwo mieszkańców wymienionych miejscowości.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W ramach rządowego Programu na Podkarpaciu powstanie łącznie osiem obwodnic:

· Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73,
· Jasła w ciągu DK73,
· Kolbuszowej w ciągu DK9,
· Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
· Nowej Dęby w ciągu DK9,
· Pilzna w ciągu DK73,
· Przemyśla w ciągu DK28/77,
· Sanoka w ciągu DK84 - II etap.

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.