Urząd Wojewódzki w Rzeszowie dał zgodę miejskiemu ratuszowi na budowę tunelu pod rondem Pobitno. To kolejny ważny krok w kierunku realizacji tej inwestycji.
Rondo Pobitno zostanie przebudowane, aby usprawnić ruch w tej części miasta, upłynnić go. Przede wszystkim jednak ma zwiększyć bezpieczeństwo na jednym z najbardziej obciążonych w Rzeszowie skrzyżowań.

Rzeszowski ratusz dostaje zgodę na budowę tunelu


Przypomnijmy, pod koniec maja tego roku Urząd Miasta Rzeszowa złożył do wojewody podkarpackiego wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczący przebudowy ronda Pobitno.

Jego analiza trwała około pięciu miesięcy, a teraz jak słyszymy urząd wojewódzki wydał miastu niezbędną zgodę.

- Rzeczywiście, miasto dostało już pozwolenie na realizację tej ważnej inwestycji. Będziemy chcieli jak najszybciej przystąpić do jej realizacji - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Miasta Rzeszowa.

Zgoda uzyskana, teraz czas na szukanie pieniędzy


Kolejnym krokiem dla rzeszowskiego ratusza ma być znalezienie środków na budowę tunelu, bowiem koszt realizacji tej inwestycji jest potężny. Szacowny jest na około 120 mln zł.

- Myślimy tu przede wszystkim o środkach unijnych. Chcielibyśmy, aby kwota dofinansowania wyszła na poziomie 80-90 proc. a reszta to będzie wkład własny. Mamy nadzieję, że niebawem uda nam się pozyskać pieniądze na tą inwestycję - dodaje Artur Gernand.

Zabezpieczenie finansowania tej inwestycji jest niezbędne przed ogłoszeniem przetargu na znalezienie odpowiedniego wykonawcy.

Budowa tunelu pod rondem Pobitno to spora inwestycja


Zakres prac obejmuje budowę oraz rozbudowę dróg na długości ok 1,2 km. Największą zmianą będzie budowa otwartego tunelu pod jezdniami ronda wraz z wykonaniem dwujezdniowej drogi o długości 640 m w ciągu dróg: al. Armii Krajowej i al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, czyli w układzie północ - południe.

Zgodnie z opracowaniem architektonicznym tunel będzie miał około 200 metrów długości i będzie się zaczynał w okolicach skarbca Narodowego Banku Polskiego przy al. Armii Krajowej, a kończył na skrzyżowaniu z ul. Morgową. Dodatkowo pasy drogowe na rondzie zostaną poszerzone do szerokości 5,5 m.

Inwestycja wymaga także przebudowy, budowy oraz rozbudowy dróg krzyżujących się na rondzie Pobitno. Chodzi nie tylko o główne arterie, czyli al. Armii Krajowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i ul. Lwowską, ale także o ul. Morgową i Konfederatów Barskich. W kierunku ul. Morgowej powstanie dodatkowo prawoskręt. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Morgowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, Konfederatów Barskich.

Dla pieszych oraz rowerzystów powstaną oddzielne kładki oraz ścieżki rowerowe, które pozwolą na bezpieczne przechodzenie i jazdę rowerem w okolicach ronda. Powstaną też ekrany akustyczne, odwodnienie dróg, przebudowane zostaną drogi dojazdowe do ronda, aby usprawnić komunikację wokół samego ronda i umożliwić obsługę tego terenu.