Rozbudowa S19 Jasionka-Sokołów Młp. już na półmetku
03.07.2025 21:36Wiadomości / Sokołów Małopolski / Trzebownisko / Inwestycje

Na rozbudowywanej drodze ekspresowej S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka prawie półmetek prac.
Aktualnie S19 na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja realizowana jest na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. Na początkowym odcinku po zachodniej stronie, a od Stobiernej do Jasionki po wschodniej.
Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmuje także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie wymagają rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.
W ramach inwestycji wybudowanych i przebudowanych będzie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Powstanie nowa estakada w miejscowości Nienadówka. Rozbudowane będą dwa wiadukty zlokalizowane w ciągu trasy głównej. Jeden z nich będzie dodatkowo pełnił funkcje przejazdu gospodarczego i przejścia dla zwierząt średnich. Ponadto, Wykonawca rozbuduje siedem przejść dla zwierząt (trzy dla zwierząt średnich i cztery dla zwierząt małych), sześć przejść dla płazów i dwa przepusty hydrologiczno-ekologiczne z przejściami dla płazów. Powstaną również dwa przejazdy gospodarcze.
W ramach budowy urządzeń ochrony środowiska, oprócz przejść dla zwierząt powstaną ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne (13 zbiorników otwartych i 5 zamkniętych) oraz nasadzenia zieleni. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, których zadaniem jest zmniejszenie ryzyka wypadków oraz skutków ewentualnych kolizji (np. bariery energochłonne, system zarządzania ruchem). Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna, cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.
Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Umowa z wykonawcą (firma Strabag) została podpisana w listopadzie 2022 r. Wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dobudowy drugiej jezdni pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka Wojewoda Podkarpacki wydał w kwietniu ubiegłego roku, a roboty budowlane rozpoczęły się w maju. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na II połowę 2026 roku.
W branży drogowej trwają intensywne prace. W ostatnich miesiącach kontynuowanie były roboty związane z odhumusowaniem terenu, wykonywaniem wykopów oraz nasypów. Od rozpoczęcia budowy Wykonawca zrealizował w sumie około 80 procent robót ziemnych. Równocześnie trwa wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni, których zadaniem jest przeniesienie i równomierne rozłożenie obciążeń ruchu. Zaawansowanie wykonania podbudowy pomocniczej oraz zasadniczej z kruszywa szacuje się odpowiednio na około 60 oraz 50 procent.
W czerwcu wznowione zostały roboty bitumiczne, które potrwają co najmniej 2 miesiące. Aktualnie trwa układanie warstwy podbudowy zasadniczej oraz warstwy wiążącej z mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA). Zaawansowanie wykonania podbudowy z betonu asfaltowego szacuje się na poziomie 34 procent, a warstwy wiążącej z betonu asfaltowego 25 procent.
W sierpniu tego roku, Wykonawca planuje przystąpić do wykonywania odcinka próbnego z warstwy ścieralnej SMA na odcinku od węzła Sokołów Małopolski Północ do węzła Sokołów Małopolski. Jeśli wyniki przeprowadzonych badań będą pozytywne, możliwe będzie rozpoczęcie układania nawierzchni ścieralnej na pozostałych odcinkach budowanej drogi.
W ramach inwestycji przebudowanych będzie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Roboty mostowe polegają na przedłużeniu obiektów istniejących pod czynną jezdnią lub dobudowaniu dodatkowych obiektów obok już istniejących.
Największym wyzwaniem dla Wykonawcy jest budowa nowego obiektu, czyli estakady 14WD w miejscowości Nienadówka, która będzie przylegać do istniejącego obiektu. Znajduje się w sąsiedztwie zabytkowego Kościoła św. Bartłomieja. Estakada biegnie częściowo nad czterowlotowym skrzyżowaniem dróg: wojewódzkiej, powiatowej i gminnej, na których odbywa się ruch pojazdów. Sąsiedztwo Kościoła oraz skrzyżowania jest dużym ograniczeniem dla robót budowlanych i zastosowanych technologii. Nowa estakada będzie miała 156,4 metry długości i 15,5 metra szerokości. Do wzmocnienia podłoża pod budowę podpór estakady wykorzystano kolumny DSM (ang. Deep Soil Mixing). Następnie Wykonawca realizował roboty ogólnobudowlane polegające na zbrojeniu i betonowaniu podpór. Wykonano również izolację ścian bocznych fundamentów. Zaawansowanie prac na tym obiekcie wynosi 32 proc.
Na 15 obiektach trwają roboty ogólnobudowlane, w tym: zbrojenie, betonowanie, zasypka ścian oraz układanie izolacji grubowarstwowej. Aktualnie trwają prace przygotowawcze do układania nawierzchni asfaltowych na obiektach inżynierskich. Ogólne zaawansowanie robót mostowych wynosi około 50 procent.
Zakończono przebudowę sieci gazowej średniego ciśnienia oraz sieć gazową wysokiego ciśnienia. Aktualnie trwa budowa kanalizacji deszczowej, wykonywanie zbiorników retencyjnych, melioracja rowów i drenaże melioracyjne. Ponadto budowane jest oświetlenie drogowe.
Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków.
Rozbudowa S19 - zakres prac
Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmuje także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie wymagają rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.
W ramach inwestycji wybudowanych i przebudowanych będzie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Powstanie nowa estakada w miejscowości Nienadówka. Rozbudowane będą dwa wiadukty zlokalizowane w ciągu trasy głównej. Jeden z nich będzie dodatkowo pełnił funkcje przejazdu gospodarczego i przejścia dla zwierząt średnich. Ponadto, Wykonawca rozbuduje siedem przejść dla zwierząt (trzy dla zwierząt średnich i cztery dla zwierząt małych), sześć przejść dla płazów i dwa przepusty hydrologiczno-ekologiczne z przejściami dla płazów. Powstaną również dwa przejazdy gospodarcze.
W ramach budowy urządzeń ochrony środowiska, oprócz przejść dla zwierząt powstaną ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne (13 zbiorników otwartych i 5 zamkniętych) oraz nasadzenia zieleni. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, których zadaniem jest zmniejszenie ryzyka wypadków oraz skutków ewentualnych kolizji (np. bariery energochłonne, system zarządzania ruchem). Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna, cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.
Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Umowa z wykonawcą (firma Strabag) została podpisana w listopadzie 2022 r. Wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dobudowy drugiej jezdni pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka Wojewoda Podkarpacki wydał w kwietniu ubiegłego roku, a roboty budowlane rozpoczęły się w maju. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na II połowę 2026 roku.
Zaawansowanie robót drogowych
W branży drogowej trwają intensywne prace. W ostatnich miesiącach kontynuowanie były roboty związane z odhumusowaniem terenu, wykonywaniem wykopów oraz nasypów. Od rozpoczęcia budowy Wykonawca zrealizował w sumie około 80 procent robót ziemnych. Równocześnie trwa wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni, których zadaniem jest przeniesienie i równomierne rozłożenie obciążeń ruchu. Zaawansowanie wykonania podbudowy pomocniczej oraz zasadniczej z kruszywa szacuje się odpowiednio na około 60 oraz 50 procent.
W czerwcu wznowione zostały roboty bitumiczne, które potrwają co najmniej 2 miesiące. Aktualnie trwa układanie warstwy podbudowy zasadniczej oraz warstwy wiążącej z mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA). Zaawansowanie wykonania podbudowy z betonu asfaltowego szacuje się na poziomie 34 procent, a warstwy wiążącej z betonu asfaltowego 25 procent.
W sierpniu tego roku, Wykonawca planuje przystąpić do wykonywania odcinka próbnego z warstwy ścieralnej SMA na odcinku od węzła Sokołów Małopolski Północ do węzła Sokołów Małopolski. Jeśli wyniki przeprowadzonych badań będą pozytywne, możliwe będzie rozpoczęcie układania nawierzchni ścieralnej na pozostałych odcinkach budowanej drogi.
Zaawansowanie robót mostowych
W ramach inwestycji przebudowanych będzie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Roboty mostowe polegają na przedłużeniu obiektów istniejących pod czynną jezdnią lub dobudowaniu dodatkowych obiektów obok już istniejących.
Największym wyzwaniem dla Wykonawcy jest budowa nowego obiektu, czyli estakady 14WD w miejscowości Nienadówka, która będzie przylegać do istniejącego obiektu. Znajduje się w sąsiedztwie zabytkowego Kościoła św. Bartłomieja. Estakada biegnie częściowo nad czterowlotowym skrzyżowaniem dróg: wojewódzkiej, powiatowej i gminnej, na których odbywa się ruch pojazdów. Sąsiedztwo Kościoła oraz skrzyżowania jest dużym ograniczeniem dla robót budowlanych i zastosowanych technologii. Nowa estakada będzie miała 156,4 metry długości i 15,5 metra szerokości. Do wzmocnienia podłoża pod budowę podpór estakady wykorzystano kolumny DSM (ang. Deep Soil Mixing). Następnie Wykonawca realizował roboty ogólnobudowlane polegające na zbrojeniu i betonowaniu podpór. Wykonano również izolację ścian bocznych fundamentów. Zaawansowanie prac na tym obiekcie wynosi 32 proc.
Na 15 obiektach trwają roboty ogólnobudowlane, w tym: zbrojenie, betonowanie, zasypka ścian oraz układanie izolacji grubowarstwowej. Aktualnie trwają prace przygotowawcze do układania nawierzchni asfaltowych na obiektach inżynierskich. Ogólne zaawansowanie robót mostowych wynosi około 50 procent.
Zaawansowanie robót branżowych
Zakończono przebudowę sieci gazowej średniego ciśnienia oraz sieć gazową wysokiego ciśnienia. Aktualnie trwa budowa kanalizacji deszczowej, wykonywanie zbiorników retencyjnych, melioracja rowów i drenaże melioracyjne. Ponadto budowane jest oświetlenie drogowe.
Cel inwestycji
Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków.
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!