- Mam nadzieję, że inwestycja będzie mogła być zrealizowana w ciągu kilku najbliższych lat. W tym celu konieczny jest podpis ministra infrastruktury oraz premiera - mówił Marcin Warchoł na temat budowy kolejki Monorail.
Konferencję rozpoczął prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc. Oświadczył on, że są już gotowe przepisy dotyczące kolejki naziemnej. Przy tej okazji poinformował również z żalem o odejściu głównego architekta omawianej inwestycji, Włodzimierza Choromańskiego. Był on pracownikiem Politechniki Warszawskiej, z którym Ferenc współpracował przy planach kolejki Monorail.

Kolejka Monorail - początki i planowanie inwestycji w Rzeszowie

Tadeusz Ferenc wspominał także o tym, jak zaczynał realizację przedsięwzięcia związanego z budową Monorail. Powiedział, że wszystko zaczęło się 12 lat temu, kiedy wyjechał do fabryki w Szwajcarii oglądać po raz pierwszy kolejkę.
Tadeusz Ferenc na konferencji prasowej nt. monirail w Rzeszowie
Tadeusz Ferenc

Następnie brał udział w spotkaniach w Dubaju oraz Sydney. Prowadził szeroko zakrojone rozmowy z chińskimi inwestorami, którzy chcieli podjąć się tej budowy.
Jednak jak powiedział sam Tadeusz Ferenc, sprawa stanęła w miejscu do momentu, kiedy zajął się nią kandydat na prezydenta Rzeszowa, Marcin Warchoł. Zapewnił, że teraz gdy przepisy są gotowe, inwestycja może być realizowana.

Jak będzie wyglądać kolejka w Rzeszowie? Trasa przejazdu Monorail

W dalszej części głos zabrał Marcin Warchoł. Swoją wypowiedź rozpoczął, parafrazując słowa poety: - Rzeszów mój widzę ogromny, wielkie nowoczesne przestrzenie

Na telebimie przy dźwięku fanfar odtworzono nagranie pokazujące wizualizację kolejki naziemnej. Nagranie można obejrzeć m.in. na profilu kandydata na Facebooku. Według wstępnych ustaleń trasa ma przebiegać od Miłocina, w kierunku Galerii Rzeszów następnie Kochanowskiego, przez ul. Rejtana, Sikorskiego na Zalesie i dalej do Tyczyna.
Marcin Warchoł prezentuje projekt trasy kolejki monorail w Rzeszowie
Marcin Warchoł prezentuje projekt trasy kolejki monorail w Rzeszowie

Kandydat na prezydenta Rzeszowa przypomniał jednocześnie, że kolej Monorail będzie znajdować się na odpowiedniej wysokości nad ulicami miasta, tak, aby nie kolidowała z ruchem miejskim.
Marcin Warchoł zaznaczył, że w finalnej formie kolejka ma być połączona z komunikacją autobusową, której zadaniem byłoby dowożenie osób do krańcowych przystanków. Przy nich natomiast miałyby się znajdować parkingi typu Park&Ride (‘Parkuj i Jedź). Pozwoliłyby one za pozostawienie samochodu i skorzystanie z kolejki.

Kiedy powstanie kolejka naziemna w stolicy Podkarpacia?

Na pytanie o czas realizacji inwestycji Monorail Marcin Warchoł odpowiedział, że na daną chwilę nie jest w stanie udzielić takiej informacji. Roztoczył jedynie wizję miasta rozkopanego przez kilka lat. Zaznaczył jednak, że przepisy są już przygotowane i czekają na podpis ministra infrastruktury oraz premiera. Na dowód pokazał załącznik do notatki spisanej 18 sierpnia 2020 roku, która wymienia propozycje zmian w kilku rozporządzeniach Rady Ministrów oraz Ministra Infrastruktury.

Przy tym podkreślił, jakie poczynił starania, żeby przyspieszyć ten proces. Między innymi przedstawił projekt, a także przepisy dotyczące kolejki naziemnej na Śląsku, gdzie cała koncepcja miała być pozytywnie odebrana przez znaczną część samorządowców. Zaznaczył, że miało to ogromne znaczenie, ponieważ premier Mateusz Morawiecki pochodzi właśnie ze Śląska. Kandydat na prezydenta uważa, że te działania gwarantują mu podpis na niezbędnej dokumentacji. Stwierdził także, że premier bardzo wspiera rozwój tej inwestycji, więc jest to jedynie kwestia czasu, kiedy formalności zostaną sfinalizowane. Nie dowiedzieliśmy się jednak kiedy konkretnie to nastąpi.


Specyfikacja techniczna i koszt inwestycji Monorail w Rzeszowie

Podczas konferencji została także poruszona specyfikacja techniczna planowanej kolejki. Pan Warchoł wymienił m.in. takie zalety jak:
- bezkolizyjność,
- ekologiczny napęd,
- prędkość do 80 km/h,
- niezależność od ruchu ulicznego.

Zauważył również, że dzięki poruszaniu się na gumowych kołach lub elektromagnesie, jest to bardzo cichy środek transportu publicznego. Kolejka Monorail nie potrzebuje także linii zasilania, ponieważ napędzana jest przez własny akumulator.

Ponadto, podczas konferencji Marcin Warchoł określił przewidywany koszt inwestycji, który oscyluje w granicach 800 milionów do nawet 1 miliarda złotych. Przy czym wskazał, że kolejka jest 5 razy efektywniejsza od autobusu, dwukrotnie bardziej efektywna niż tramwaj i tak samo efektywna, jak metro, od którego jest tańsza. Zaznaczył także, że są już inwestorzy chętni wspomóc to przedsięwzięcia. Kandydat na prezydenta Rzeszowa zamierza również skorzystać z wielu możliwości pozyskania dodatkowych środków, m.in. z funduszy europejskich.

O pozyskiwaniu funduszy europejskich na otwarcie działalności gospodarczej pisaliśmy w tym artykule Praca a Covid. Jest pomoc dla osób, które straciły pracę przez pandemię

Kolejkę jednoszynową mają tworzyć rodzime firmy z Podkarpacia

Minister Warchoł wspomniał podczas wystąpienia również o tym, że chciałby, aby całą inwestycję tworzyły rodzime firmy z województwa podkarpackiego. Poinformował, że na Dworzysku ma powstać fabryka produkująca wagoniki. Ponadto jest w trakcie zaawansowanych rozmów z inwestorami, którzy chcą zainwestować swoje finanse właśnie na Podkarpaciu.

Powiedział także, że w najbliższym czasie będzie informował o postępie działań związanych z planowaniem i budową kolejki jednoszynowej Monorail.