Funkcjonariusze policji ostrzegają przed nową metodą kradzieży pieniędzy, jaką posługują się oszuści. Podczas rozmowy telefonicznej podają się za pracownika banku.

Nie dajcie się oszukać na telefon z banku! Na czym polega nowa metoda oszustów?


Policja ostrzega przed oszustwem „na aplikację banku”. Przestępcy włamują się na infolinię banku i dzwonią do klienta, przedstawiając się jako pracownik banku. Pytają rozmówcę, czy przelewał pieniądze na konto nieznanej nam osoby. Kiedy klient nie potwierdza przelewu, oszust informuje, że taki przelew został jednak wykonany z jego konta. Ponadto oświadcza, że osoba, która otrzyma ten przelew, jest przestępcą obserwowanym przez policję. Przekazuje też rozmówcy, że nie jest jedyną oszukaną osobą.

Jest to bardzo przebiegły sposób, ponieważ podszywający się pod pracownika oszust, zdobywa zaufanie rozmówcy właśnie poprzez zapewnienie, że chce uchronić ofiarę przed kradzieżą.

Następnie oszust przechodzi do kolejnego etapu. W trakcie rozmowy podszywający się pod pracownika banku proszą o zainstalowanie mobilnej aplikacji i podają link, w który klient ma wejść, by ją pobrać. Informują, że jest to niezbędne, ponieważ telefon klienta jest zawirusowany, a aplikacja ma to naprawić. Po zainstalowaniu aplikacji oszuści krok po kroku przekazują instrukcje, co do dalszego postępowania, a przy okazji wypytują o numery kart i kodów zabezpieczających. W ten sposób zyskują dostęp do konta oraz kart bankomatowych, a tym samym do wszystkich zgromadzonych na koncie środków.

Policjanci apelują a oszuści wciąż okradają


Właśnie w rezultacie podobnego oszustwa w poniedziałek 17 maja bieżącego roku swoje oszczędności stracił mieszkaniec gminy Przecław. Oszuści skradli z jego konta 20 000 złotych. Dokonali tego poprzez zaciągnięcie 2 kredytów na jego dane osobowe. To świadczy o tym, że tego typu działalność przestępcza istnieje cały czas, nie można liczyć na chwilę pokoju, a należy zachować stałą czujność. Z tego względu policjanci apelują, aby:

  • nie instalować żadnych aplikacji na polecenie telefoniczne pracownika banku,

  • nie przekazywać podczas rozmów telefonicznych danych wrażliwych, takich jak numery kart kredytowych czy haseł dostępowych.

Funkcjonariusze radzą, by w przypadku jakichkolwiek podejrzeń rozłączyć się i wykonać samodzielny telefon do banku lub udać się do placówki osobiście w celu wyjaśnienia sytuacji.

Cykl informacyjny "Cyberbezpieczni" organizowany przez policję z Mielca


W ramach programu profilaktycznego „Cyberbezpieczni” mieleccy policjanci prowadzić będą kampanię informacyjną dotyczącą metod oszustów. Na stronie jednostki policji z Mielca co tydzień publikowane będą materiały o oszustwach. Opisywane również będą metody przestępców. Te działania mają na celu pogłębienie wiedzy obywateli o oszustwach.