Na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i rondach w Rzeszowie zamontowane zostaną dodatkowe czujniki. Zebrane przez nie informacje pomogą w jeszcze sprawniejszym zarządzaniu ruchem w mieście.
Dzięki dodatkowym czujnikom zmieni się także rola przycisków dla pieszych i rowerzystów na sygnalizatorach świetlnych na skrzyżowaniach.

Przetarg na inteligentny system został właśnie ogłoszony


Przetarg na realizację w Rzeszowie projektu "Rozbudowa systemu ITS umożliwiająca klasyfikację rodzajową pojazdów kołowych oraz zastosowanie detekcji automatycznej dla pieszych i rowerzystów" został już ogłoszony.

- Wybór wykonawcy tej dużej i skomplikowanej inwestycji został zaplanowany na luty. Będzie on miał sześć miesięcy (od daty podpisania umowy) na opracowanie dokumentacji projektowej. Całą inwestycja ma być gotowa do grudnia 2023 roku - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Miasta Rzeszowa.

Rozbudowa rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego będzie polegała na dostarczeniu i montażu na skrzyżowaniach i rondach dodatkowych czujników w postaci pętli indukcyjnych. Nowych pętli zamontowanych ma zostać ok. 1200. Zostaną zintegrowane z już istniejącą infrastrukturą.

Nowy system ma znacznie poprawić organizację ruchu w Rzeszowie


Dzięki nowym czujnikom będzie można prowadzić jeszcze bardziej szczegółowe analizy dotyczące rozkładu ruchu na rzeszowskich ulicach (np. z podziałem na kategorie pojazdów - osobowe, dostawcze, ciężarowe). Te analizy pomogą w sprawniejszym zarządzaniu ruchem.

- Drugą częścią zadania będzie wprowadzenie automatycznej detekcji dla pieszych i rowerzystów na wszystkich sygnalizacjach świetlnych w Rzeszowie. Montaż ok. 1000 czujników umożliwi automatyczne wykrywanie pieszego lub rowerzysty przy przejściu lub przejeździe rowerowym - dodaje Artur Gernand.

Dzięki temu automatycznie do systemu zostanie przekazany sygnał o potrzebie zmiany świateł. Nie będzie konieczności korzystania z przycisku znajdującego się na sygnalizatorze. Przyciski będą pełnić funkcję alternatywną.

Dodatkowo czujniki przy przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych będą wykorzystywane do pomiaru ruchu pieszego i rowerowego.